Haken mensen af als ze jouw (profiel)foto zien of maakt het ze nieuwsgierig?

Ik kijk altijd (als ik op social media zit) naar de foto van iemand voordat ik naar de website ga. Je bepaalt vaak al onbewust of je iemand interessant genoeg vind voordat je de website bezoekt. Het gebeurt ook vaak genoeg dat ik iemand niet interessant genoeg vind of denk dat hij/zij toch niet past bij wat ik zoek of wil. Je voelt dan geen klik en dan bezoek je de website niet.

Hoe jammer is het dat mensen door je (profiel)foto afhaken nog voordat ze op je site zijn geweest?!

Maar hier kun je wat aan doen!

Zorg ervoor dat jij zichtbaar bent op de foto en dat je een aantrekkelijk beeld neerzet. Maar hoe doe je dat dan precies? Ik geef je 3 tips waar je direct mee aan de slag kunt!

  • Zorg ervoor dat jij zichtbaar bent. Jij moet het focuspunt van de foto zijn en niet je kleding of iets anders. Draag dus kleding die bij jou past qua vorm. Ik heb hiervoor een super handige checklist gemaakt waar je nog veel meer tips vind 🙂
  • Bepaal wat je wilt overbrengen en zorg dat je houding of mimiek daarmee klopt. Ben jij bijvoorbeeld een coach dan wil je meestal niet super zakelijk over komen. Je kunt gerust lachen op de foto. Heb je juist wel een zakelijke uitstraling nodig, glimlach dan alleen en hou het verder clean. Bedenk ook goed waar je doelgroep naar op zoek is. Als ze bijvoorbeeld op zoek zijn naar een super creatieve workshop, dan mag je foto best anders zijn dan anders. Wil jij mensen helpen bij hun financiën bijvoorbeeld dan is een foto waarop je vooral vriendelijk kijkt erg belangrijk. Ze moeten zich veilig bij je voelen.
  • Kijk mensen ‘aan’. Mensen willen echt je ogen kunnen zien anders wordt je veel minder betrouwbaar en zullen ze dus ook minder snel met je willen werken. Het hoeft niet recht van voren als je dat niet prettig vind. Het hangt er vanaf welke boodschap jij wilt overbrengen met je foto.

Ik zal nog een paar voorbeelden geven.

Dit zijn allemaal prima profielfoto’s. Ze maken contact met de ogen en hebben een vriendelijke uitstraling. Al deze vrouwen zijn goed zichtbaar voor hun klanten. Zoals je ziet zit er best wel verschil tussen wat deze vrouwen uitstralen.

Foto 1 en 5 zijn een beetje ‘anders dan anders’, maar dit kan heel goed voor hen werken om er uit te springen in hun vakgebied.

Foto 2 en 4 zijn rustig en ‘heel gewoon’. Op foto 2 zie je dat ze een koffie (denk ik) vast heeft. Door zoiets kleins kun je ook iets laten zien van waar jij van houd, maar dat is in een profielfoto zeker niet nodig. Ze heeft een ‘gewone’ uitstraling, maar door haar kleding krijgt het toch een beetje een ‘zakelijk’ tintje. Zij zou zomaar een hele fijne coach kunnen zijn.

Foto 3 is een meer zakelijke foto. Ik kan me zo voorstellen dat zij je goed bij je financiën zou kunnen helpen. Of dingen voor je kan regelen of organiseren op zakelijk gebied.

Het effect van kleding op je uitstraling

Zoals je in bovenstaande foto’s ziet kan de kleding die je draagt veel verschil maken. Probeer het zelf maar eens uit. Kleed je eens in een alle daagse outfit, een iets nettere outfit en een zakelijke outfit. En maak van elk een foto. Zo kun je zien wat kleding voor je doet. Welke kleding zorgt ervoor dat JIJ zichtbaar bent?

Bedenk dus goed wat jij wilt uitstralen en ga op zoek naar de kleding, houding en blik die hierbij passen. Experimenteer! Niet alleen voor de spiegel maar maak veel foto’s van jezelf want die kun je veel beter beoordelen dan als je alleen in de spiegel kijkt.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen!

Liefs,

Alieke